zaterdag 28 september 2013

Mijn meest winstgevende moestuinplanten

Wat is nu de meest winstgevende plant die je in een moestuin kan zetten? Hier is het erg moeilijk om dingen uit te drukken in investering versus opbrengst. Maar eigenlijk is het heel simpel: als je niet van tuinieren houdt, dan is werk niet de opbrengst waard. Gelukkig hou ik wel van tuinieren. Ook kijk ik niet direct naar de opbrengst. Misschien is het wel heel lucratief om eigen aardappelen te kweken, maar daar heb ik een stuk minder voldoening bij dan bij eten wat je meer voor het plezier eet. Dat gezegd hebbende, komt hier mijn lijst van meest dankbare planten:
  1. Courgette. Hoewel ik voorheen geen flauw idee had wat ik met een courgette moest doen, staat hij tegenwoordig bovenaan de lijst van favoriete moestuinplanten: weinig onderhoud, geen scheuten plukken enzo, maar wel zo'n 20 courgettes per plant! Je kunt je in blokjes door de pasta doen, door de rijst, courgettesoep, of plakjes courgette bakken als side-dish. Kortom, veel en veelzijdige opbrengst voor weinig moeite!
  2. Sperziebonen. Ook zo'n plant waarvan je afvraagt hoe zo'n schraal plantje in staat is om zoveel vrucht te dragen. Het grote voordeel: ik krijg nooit genoeg van sperzieboontjes! Maakt niet uit hoe groot de pan is, hij moet leeg! Het nadeel is dat sperziebonen in de supermarkt bijna gratis zijn als je eigen sperziebonen rijp zijn.
  3. De herfstframboos. Het mooie van de herfstframboos is dat hij vrucht draagt op het moment dat alle andere bosvruchten allang kaal zijn. Met een beetje geluk heb je van augustus tot november frambozen in je toetje! Ander voordeel: hij geeft het eerste jaar al vrucht. Het nadeel van de plant is dat hij zich gedraagt als bamboe: hij groeit in lange stengels, en woekert je hele tuin door. Het is dus aan te raden om eerst een emmer in de graven, en daarna de frambozenstruik in de emmer te zetten.
  4. Winterwortelen. Het mooie van winterwortelen is de lange oogsttijd. Tijdens de groei in augustus-september moet je ze uitdunnen, zodat je steeds kleine verse worteltjes hebt. En daarna heb je de hele winter lang verse wortelen!
  5. Cherrytomaten. Met gewone tomaten heb ik slechte ervaring. De planten woekeren alle kanten uit. Iets te weinig water, iets te veel water, iets te veel regen en alle tomaten zijn rot of verschrompeld. Dat geld niet voor cherrytomaten, die groeien altijd, weer of geen weer. En ze zijn beter om te snacken dan tomaten.
  6. Zonnebloemen. Wat?! Eet je die op? Nee, dat niet. Maar ze zijn mooi, ze trekken veel bijen en hommels aan, onze kippen vinden de zonnepitten lekker, en de steel kan je achteraf gebruiken om jonge plantjes te leiden. Kortom, een veelzijdige, mooie plant.
  7. Aardbeien. Dit is denk ik het grootste cliché van de lijst. En eigenlijk zijn het onhandige planten. Je moet de hele tijd bukken om ze te plukken, de planten zijn lastig onkruidvrij te houden, je moet elk jaar weer scheuten uitplanten om de planten jong te houden. Maarja, als je na een hele winter en lente bijna bent vergeten hoe aardbeien smaken, dan kan niets tegen de eerste aardbeien in juni!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten