dinsdag 5 november 2013

Spaart u koopzegels?

Afgelopen zaterdag was ik in de supermarkt getuigen van een dialoog waarvan ik bang ben dat hij vaak voorkomt:
-Cassière: spaart u koopzegels?
-Klant: euh, ok?
-C: dat wordt dan samen E...,-
-K: waar kan ik eigenlijk voor sparen?
-C: de zegels kosten een paar cent per stuk, maar als u een volle kaart hebt, dan krijgt u dit bedrag met winst terug!
-K: oh, euh.. mijn moeder spaart vaak zegels, misschien kan zij er iets mee.
-C: nog een fijne dag verder!
En weer een ontevreden klant die waarbij zijn Hollandse spaar-instinct werd geactiveerd, maar er later achter komt dat hij een kat in de zak heeft gekocht. Voor supermarkten is dit bijna al genoeg rede om met koopzegels te beginnen: een groot deel van de zegels wordt toch niet verzilverd.
Het leek me leuk om te gaan berekenen wat het rendement van die koopzegels zijn, maar genoeg websites zijn me al voor gegaan heeft me een hoop moeite bespaard: met koopzegels haal je tussen de 100% en 200% rente op je geïnvesteerd geld. Dit klinkt fantastisch: hierbij valt hypotheek aflossen in het niet.
Toch zie je mij geen zegeltjes plakken. Als je de winst vertaald naar de hoeveelheid boodschappen die je hiervoor moet doen, dan hou je meestal maximaal 1% korting over. Dit percentage is gemakkelijk te halen door sommige producten bij een budget supermarkt te halen (die overigens niet aan koopzegels doen). Daar komt nog bij dat je vaak ettelijke honderden(!!) zegels moet plakken voordat je een kaart vol hebt. Als je bedenkt hoeveel gedoe het is om al die zegels te bewaren, niet kwijt te raken, te plakken, en volle kaarten in te leveren, dan is het uurloon niet bepaald hoog. Daarnaast maakt deze investering mij niet onafhankelijker maar juist afhankelijker van anderen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten