woensdag 28 mei 2014

Wie weet een goed doel dat ik kan steunen?

Een tijdje geleden schreef ik dat ik niet zomaar aan elk goed doel geld geef. Er zijn namelijk erg veel goede doelen, en ik wil zelf een weloverwogen keuze maken welke doelen ik zou willen steunen.
Dit jaar is er in de wet iets veranderd, waardoor het nog rendabeler is om niet elke keer in een euro in een collectebus te stoppen, maar structureel aan 1 of meer doelen geven.



Onder enkele voorwaarden zijn schenkingen aftrekbaar van de inkomensbelasting. De schenking moet echter aan een eis voldoen: ( zie link)
  • het moet meer dan 1% van je inkomen zijn, of
  • het is een periodieke gift die bij de notaris is vastgelegd.
In het eerste geval is alleen het bedrag dat boven de 1% van je inkomen zit aftrekbaar. Als je brutoinkomen dus E50.000,- is en je schenkt E700,- per jaar, dan mag je de eerste E500,- niet van de belasting aftrekken, alleen de extra E200,-. Deze bedragen worden me iets te gortig...
Het tweede geval is een hoop rompslomp, en de notaris zal waarschijnlijk ook zijn duit in het zakje willen.

Daar is vanaf 2014 dus iets in veranderd: vanaf nu is het ook voldoende als er een schriftelijke overeenstemming is tussen de schenker en het goede doel. Een van de eisen is wel dat de periodieke schenking minimaal 5 jaar wordt volgehouden.
Dat klinkt goed! Als ik, zeg, 5 jaar lang E50,- per jaar aan een goed doel schenk, dan ontvang ik elk jaar E21,- terug van de belasting. Dat is nog eens efficient een goed doel steunen! Voor slechts E29,- doneer ik E50,-! Als het een cultureel goed doel is, mag ik het aftrekbaar bedrag zelfs met 25% verhogen, dus wordt het E27,- per jaar terug ontvangen!

Er is trouwens nog een eis van de belastingdienst: de schenker mag geen wederdienst van het goede doel ontvangen. Dus geen nieuwsbrieven enzo. Des te beter: mijn geld hoeft niet besteed te worden aan die troep.

Ik ben er echter nog niet uit welk goed doel het gaat worden. Hoe belangrijk het onderzoek naar kanker ook mag zijn, er zijn al zoveel mensen die de KWF kankerbestrijding steunen. Ik zoek eigenlijk naar een goed doel wat minder bekend is en waar geen directeur zit die een groot deel van mijn gift opeist. Ik heb al een paar ideeën, maar die ga ik hier nog niet vertellen, ik wil geen valse verwachtingen scheppen.

Alle suggesties zijn welkom!

zie ook:

4 opmerkingen:

  1. Oikocredit (investereninmensen.nl) of Wakibi.nl Zij verstrekken microkredieten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt, microkrediet heeft me altijd al geboeid, ga ik zeker bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wellicht heb je al een keuze gemaakt, maar ik wijs je graag nog even op de Stichting Mineke Foundation (www.minekefoundation.org). Is een kleine stichting die actief is in Liberia en die is opgericht door de dochter van een Liberiaanse vader en Nederlandse moeder om het werk van haar ouders voort te zetten. Ze richten zich op onderwijs/vakopleidingen, kleinschalig ondernemerschap en landbouw. Daarnaast hebben ze een project voor jongeren (jeugdclub).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nadat onze kinderen te vroeg werden geboren, verbleven we een jaar in het Ronald Mac Donald huis, ik vind het zo`n goede zaak dat dit bestaat. Het houdt gezinnen van zieke kinderen voor zover het mogelijk is bij elkaar. Daarnaast vindt ik de maaglever en darmstichting een goede stichting. Mensen geven altijd aan stichtingen voor kinderkanker maar beseffen niet dat een darmziekte ook dodelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen