vrijdag 22 januari 2016

Opruimgoeroe Marie Kondo: wat neem ik over en wat niet

Toen ik het boek "opgeruimd" van Marie Kondo reserveerde bij de bieb, waren er 10(!) wachtende voor mij. Mijn verwachtingen waren dus hooggespannen. Afgelopen week lag het boek klaar voor mij. Hieronder zie je een overzicht van hoe Marie Kondo op mij uitpakt:

Welke dingen ga ik nu wel doen:

  • kleding verticaal opbergen. Voorheen had ik een lade voor alle onderbroeken en sokken, en eentje voor alle sportkleding. Door alles op te vouwen en vertikaal in de lade te proppen, heb ik inderdaad meer overzicht, en bovendien paste de kleren van een legplank er ook bij. Vanochtend om 6:30 wilde ik in het donker naar een paar sokken en onderbroek grijpen, en dat ging inderdaad een stuk beter!
  • dezelfde soort spullen op dezelfde plek bewaren. Ik heb op verschillende plekken bureauspullen, rolmaten, notitieblokjes en schoenen liggen. Wellicht kom ik dan tot de ontdekking dat ik 4 rolmaten, 5 notitieblokjes en een hoop ongebruikte schoenen heb.




Welke dingen deed ik al (maar kunnen misschien nog iets beter)
  • Alles een vaste plek geven. Mijn telefoon, sleutels, portemonnee, leesboek, oplader enzo hebben een vaste plek in verschillende laadjes. Zo zijn deze dingen altijd netjes opgeruimd, en dat geeft me veel rust. Ik kwam er wel achter dat er nog veel meer troep in deze laadjes ligt. Tijd voor een kritische inspectie dus.
  • Veel dingen ruim ik al verticaal op. Zo staan onze pannendeksels verticaal, onze schoenen boven elkaar, en gebruik ik het het hele plafon van de garage om dingen op te slaan.
  • Het goede voorbeeld geven. Marie vindt dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen troep. Ga dus niet elkaars spullen weggooien of opruimen, maar geef het goede voorbeeld. Ik ben een stuk drastischer op het gebied van opruimen dan mijn vrouw. Ik probeer er niet te veel over te zeggen, maar ik probeer mijn opgeruimde spullen voor zichzelf te laten spreken. Maar soms verwatert dit goede gedrag. Tijd om weer eens extra het goede voorbeeld te geven.
  • Dingen niet bewaren omdat ik ze heb gekregen of omdat ze nog ooit van pas komen, maar alleen als ik er blij van wordt. Dit gaat meestal best goed. Als ik niets met een kado kan, dan verdwijnt het redelijk snel. Mijn enige doodzonde is bouwmaterialen: ik heb een behoorlijke hoeveelheid hout. Maar zolang ik elk jaar pakweg 1/3 van de voorraad gebruik, is er niets mis mee, vind ik. 
  • Onhandige opbergdingetjes gebruiken: ik probeer onhandig gevormde opruimdingen te vermijden, vooral omdat ik ze er rommelig uit vind zien.




Welke dingen doe ik die Marie niet doet:
  • Het dak van de garage volstouwen. Het plafond van de garage bestaat uit een balklaag. Met een paar houtjes en spijkers kan je superveel spullen kwijt in het plafon. Het ligt nooit in de weg, en je heb altijd overzicht van de spullen.
Welke dingen ga ik niet doen:

  • Praten tegen spullen. Ik heb het gevoel dat de Japanse cultuur spullen beschouwt als levende individuen. Vandaar hun liefde voor robots en gadgets. Ik denk niet dat praten tegen dingen aan mij besteed is.
  • Dingen opruimen die ik zelden gebruik: ik heb nog zat dingen die ik zelden gebruik, zoals een rokkostuum, zaalvoetbalschoenen, een basgitaar en ijshockeyschaatsen. Maar zelfs als ik maar 10% kans heb dat ik deze dingen nog eenmaal in mijn leven nodig heb, dan vind ik het al de moeite waard om ze te bewaren.
zie ook:

2 opmerkingen:

  1. Verticaal opruimen van de kleding ia ideaal. Bij de kinderen doe ik dat ook bij t shirts truien en broeken. Ze Ien in een oogopslag wat ze willen pakken en nooit vallen de stapels meer om. Ze hebben een ladekast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verticaal opruimen van de kleding ia ideaal. Bij de kinderen doe ik dat ook bij t shirts truien en broeken. Ze Ien in een oogopslag wat ze willen pakken en nooit vallen de stapels meer om. Ze hebben een ladekast.

    BeantwoordenVerwijderen